Ukrainan
tapahtumissa on aluksi hyvä huomioida, että Ukrainan kansa ei ole tehnyt tai
päättänyt yhtään mitään vaan päätöksentekijöinä ovat olleet Maidanin
mielenosoittajat. Kansa ei myöskään ole valinnut maalle uutta presidenttiä ja
hallitusta vaan valinnan on tehnyt keskenään riitelevä länsimielinen oppositio.
Kiovan tapahtumat ovat nyt toistuneet Krimillä, osat vain ovat vaihtuneet. Avoimen
sodan puhkeaminen Venäjän ja Ukrainan välillä on epätodennäköistä, mutta silti
mahdollista. Todennäköisempää on, että aseiden kalistelu keskittyy Krimin
niemimaalle, jolla on geopoliittisesti suuri merkitys Venäjälle.
Venäjän reaktiot
Ukrainan tapahtumiin ovat yllättäneet useat poliitikot ja tutkijat. Kuitenkin
kun suhteutetaan kuluneen viikon tapahtumat laajempaan perspektiiviin, Venäjän
toimet eivät enää näytä yllättäviltä. Suurempi yllätys olisi ollut se, mikäli
Venäjä ei olisi puuttunut millään tavoin Kiovan tapahtumien seurauksena.
Siitä lähtien
kun suhteellisen tuntematon KGB-eversti nimitettiin elokuussa 1999 Venäjän
pääministeriksi ja Boris Jeltsinin erottua presidentiksi, on Vladimir Putinin
hallinnon keskeinen tavoite ollut kaikkien nähtävillä: Venäjän
supervalta-aseman palauttaminen. Maan asevoimien modernisointi ja aggressiivinen
ulkopolitiikka, varsinkin entisiä neuvostotasavaltoja kohtaa, ovat olleet
keskeisiä keinoja tämän aseman palauttamiseksi.
Venäjän katsoo edelleen oikeudekseen puuttua sen ”etupiiriin” kuuluvien maiden politiikkaan, mikäli se katsoo niiden toimivan Moskovan etujen vastaisesti. Selkeimpinä osoituksina Kremlin vastaisesta politiikasta ovat Itä-Euroopan ja Kaukasuksen maiden halu Euroopan unionin ja NATO:n jäseniksi. Venäjän hallinto on esittänyt perusteluina toimilleen niin Georgiassa kuin nyt Ukrainassa kansalaistensa suojeleminen. Tässä suhteessa Venäjän toiminta ei ole poikkeuksellista. Niin Yhdysvallat, Britannia ja Ranska ovat vanhastaan katsoneet oikeudekseen taata kansalaistensa turvallisuuden missä päin maailma tahansa, vaikka sitten sotilaallista voimaa käyttäen.
Vaarallisinta
tilanteessa ei niinkään ole Venäjän ja lännen yhteentörmäys vaan Ukrainan sisäiset
tapahtumat. Ukrainan hajoaminen Euroopan unioniin tähyävään länsiosaan ja
Venäjään tukeutuvaan itään ei olisi kenenkään etu. Vähiten maan hajoaminen
palvelisi Venäjän supervaltapyrkimyksiä. Venäjän harjoittamalle ulkopolitiikalle
on ollut suureksi hyödyksi entisten neuvostotasavaltojen ja muiden Itä-Euroopan
maiden merkittävät venäläisvähemmistöt, jotka ovat mahdollistaneet puuttumisen
maiden harjoittamaan politiikkaan. Venäläisvähemmistön käyttäminen
painostuskeinona on ollut erittäin näkyvää Ukrainan lisäksi myös Baltiassa.
Ukrainan
nykyinen johto on pyytänyt länneltä tukea, mutta länsivaltojen toimintamahdollisuudet
ovat hyvin rajalliset, tuki onkin tällä hetkellä keskittynyt enemmän
solidaarisuuden osoittamiseen retorisesti kuin konkreettisesti. Yhdysvaltain
presidentti Barack Obaman puheet Venäjän poliittisesta ja taloudellisesta
eristämisestä voidaan tulkita puhtaaksi retoriikaksi. Venäjän on yksi maailman
suurimmista talousmahdeista ja suunnattomat energia- ja mineraalivarat omaa
maa, jonka eristäminen kansainvälisestä yhteisöstä on helpommin sanottu kuin
tehty. Venäjällä on myös keskeinen rooli Iranin ydinaseneuvotteluissa sekä
Syyrian sisällissodan ratkaisemisessa. Yhdistyneiden kansakuntien
turvallisuusneuvoston pysyvänjäsenenä, Venäjän eristäminen saattaisi
pahimmillaan halvaannuttaa koko maailmanjärjestön toiminnan.
Maailman huomio
tulee seuraavien päivien ja viikkojen aikana keskittymään Ukrainaan. Huolimatta
kriisin rauhanomaisesta ratkaisemisesta, ongelmat eivät kuitenkaan katoa
alueelta. Maantieteelle Ukraina ei voi mitään ja se joutuu aina poliittisissa
ratkaisuissaan ottamaan huomioon suhteensa suureen itäiseen naapuriinsa.
Omanlisänsä
kokonaisuuteen tuo Krimin niemimaa osana Ukrainaa. Alue on jo nyt autoniminen
tasavalta suhteessa Kiovan keskushallintoon ja tavoitteena on järjestää kansanäänestys
itsenäistymisestä. Mikäli alueen asukkaat kannattavat irtaantumista Ukrainasta,
on mielenkiintoista nähdä tukeeko kansainvälinen yhteisö tätä toimenpidettä
yhtä vahvasti kuin Kosovon irtaantumista Serbiasta yksipuolisella
itsenäisyysjulistuksessa vuonna 2008.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti