Eilinen uutinen
hallituksen ja opposition saavuttamasta yksimielisyydestä sosiaali- ja
terveyspalveluiden uudistamisesta yllätti monet. Koko vaalikauden kestänyt
hallituksen sekoilu erilaisten sote-himmeleiden kanssa on näillä näkymin saatu päätökseen
ja ensimmäistä kertaa on esitetty järkevä ja toimintakykyinen malli sosiaali-
ja terveyspalveluiden järjestämiseksi koko maassa.
Eilisissä
lausunnoissa hallituspuolueiden edustajat totesivat hallituksen alkuperäisen
suunnitelman pysähtyneen perustuslaillisiin ongelmiin. Voidaan aiheellisesti
kysyä, miksi hallitus tästä huolimatta piti jääräpäisesti kiinni tuhoon
tuomitusta hankkeesta kiinni? Perustuslailliset ongelmat kun oli nähtävissä jo
Petteri Orpon työryhmänlinjauksissa.
Poliittisesti
saavutettu ratkaisu on riskipeliä Keskustan kannalta. Puheenjohtaja Juha Sipilä
näyttää yksineen sopineen hallituspuolueiden edustajien kanssa uuden
sote-uudistuksen suuntaviivoista sekä heittänyt romukoppaan keskustalaisten
hehkuttaman kotikunta-maakuntamallin. Keskusta on nyt poliittisesti sitoutunut
hallituksen rintamaan, joten irtopisteiden keräily ja kannatuksen lisääminen
hallituksen arvostelemisella ei enää onnistu. Mielenkiintoista on nähdä miten
Keskustan kuntapäättäjät vastaanottavat äkillisen suunnanmuutoksen. Tulevatko
keskustalaiset ryhmittymään avoimin mielin hallituksen uudistuksen taakse, vai
onko Juha Sipilän asema Keskustan puheenjohtaja saanut ensimmäisen suuren kolauksen?
Poliittisesti ratkaisu
on nöyryytys hallitukselle, sillä se ei pystynyt ratkaisemaan sote-uudistusta
ilman opposition tukea. Mikäli hallitus olisi kautensa alusta asti aidosti
kuunnellut asiantuntijoita sekä kuntia, ei sote-soppaa tai sote-solmua olisi
koskaan syntynyt.
Hallitus pyrki
jääräpäisesti kolmen vuoden ajan rakentamaan sellaisen sotehimmelin, jota
asiantuntijat pitivät tehottomana sekä perustuslain vastaisena ja jota 95
prosenttia kunnista ei halunnut. Hallitus myös sulki tehokkaasti korvansa ja
ummisti silmänsä näkemyksiltä, jotka vaativat parlamentaarista valmistelua ja
sote:n ratkaisemista ennen kuntarakennetta, väestöpohjaltaan riittävän suuria
alueita sekä rahoituksen selkeyttämistä. Nyt hallitus on vihdoin sitoutunut
sellaiseen uudistukseen, jota asiantuntijat ja kunnat ovat kokoajan vaatineet,
hyvä niin.
Vaikka toista
päähallituspuoluetta edustankin, olin itse koko uudistuksen ajan maakunnallisen
mallin kannalla hallituksen suunnitelmien sijaan. Maakuntamalli vaikutti huomattavasti
paremmalta vaihtoehdolta, enkä uskonut hallituksen koskaan pääsevän sitä
parempaan ratkaisuun. Toisin kuitenkin kävi, onneksi. Päätös sosiaali- ja
terveystoimen järjestämisestä viidellä ERVA-alueella on selkeästi tulevaisuuden
malli. Kuntapäättäjän näkökulmasta tämä ratkaisu on kiistatta parhain
vaihtoehto.
Palveluiden
rahoitus tulee perustumaan kuntien väestöpohjiin, oikaistuna kunkin kunnan
ikärakenteella ja sairastavuudella. Tällainen malli mahdollistaa
oikeudenmukaisen rahoitusjärjestelmän, joka oikein toteutettuna pystyy
ehkäisemään nykyjärjestelmän kaltaista ylilaskutusta, johon kunnat eivät ole voineet vaikuttaa.
Uudesta sote-mallista sopiminen
ei kuitenkaan ratkaise vielä itse ongelmaa. Nyt on edessä hankkeen vaativin
vaihe eli suunnitelmien toteuttaminen. Suuri kysymys on miten käytännön tasolla
sosiaalitoimi, perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito saadaan pelaamaan
niin yhteen, ettei hoitoketju katkea missään vaiheessa? Miten palveluiden
rahoitus ja päätöksenteko saadaan järjestettyä demokraattisella tavalla?
Näiden avoimien
kysymyksien ratkaisemista kuitenkin helpottaa se, että nyt kaikki poliittiset
puolueet ja toimijat ovat sitoutuneet tähän hankkeeseen. En myöskään usko
uudistuksen herättävän yhtä suurta vastustusta kuntien joukossa kuin
aikaisemmin. Ensimmäistä kertaa sote-uudistuksella on aidot mahdollisuudet
onnistua ja määrätietoisella peruspalveluministeri Susanna Huovisella (sd.) on
laaja poliittinen tuki työn tekemiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti