Kolme vuotta
sitten näihin samoihin aikoihin Etelä-Sudanissa oli käynnissä kansanäänestys
maan irtaantumisesta Sudanista. Tuolloin järjestetystä kansanäänestyksestä oli
sovittu jo vuonna 2005 solmitussa rauhansopimuksessa, joka päätti 1,5 miljoonaa
uhria vaatineen ja vuosikymmeniä kestäneen sisällissodan. Kansanäänestyksen
tulos oli suuri voitto alueen asukkaille ja erityisesti Sudanin
kansanvapautusarmeijalle, joka oli taistellut itsenäisyyden puolesta jo
vuosikymmeniä.
Afrikan
suurimman ja maailman 10. suurimman valtion hajoaminen sujui ongelmitta Sudanin
hyväksyessä kansanäänestyksen tuloksen. Kuitenkin kaikkien yllätykseksi suurin
ongelma Etelä-Sudanin vakaudelle, demokratialle ja elinkelpoisuudelle ei
tullutkaan vasta itsenäistyneen maan ulkopuolelta vaan sen sisältä. Mahdollisuuksia
uuden kansakunnan rakentamiseksi oli olemassa mutta itsenäisyyden kolme
ensimmäistä vuotta eivät ole tuoneet sen enempää demokratiaa tai vaurautta eteläsudanilaisille.
Kehittymätön hallinto ja ristiriidat öljyvarojen hallinnasta ovat nostaneet
esiin pelot uuden sisällissodan syttymisestä. Tällä hetkellä maan armeija on
jakautunut nykyisen presidentin ja entisen varapresidentin kannattajiin.
Kuohunta ja
väkivaltaisuudet eivät ole viimeisen kolmen vuoden aikana rajoittuneet vain
Etelä-Sudaniin Pohjois-Afrikassa. Arabikevään 2011 kansannousut useissa
Pohjois-Afrikan valtiossa nostivat esille toiveet demokratian vyörymisestä
alueelle. Suurimmalla osalla hallintojen kaatajista ei kuitenkaan ollut näin
yleviä tavoitteita, enemmänkin ihmisillä oli toiveissa saada työtä ja ruokaa
perheelle.
Vaikka
demokratian siemenet on kylvetty, ei itäminen ole onnistunut. Hallitukset ovat
vaihtuneet enemmän tai vähemmän demokraattisesti, mutta autoritaarinen
hallintotapa on silti säilynyt. Tunisiassa avoimet väkivaltaisuudet ovat
vähentyneet, mutta poliittiset ja uskonnolliset jännitteet eivät ole kadonneet.
Libyassa maa on jakautunut eri heimojen hallitsemiin alueisiin, pääosin historiallisten
maakuntien mukaan. Kriisissä olevien maiden joukkoon mahtuu vielä ainakin Mali
ja Tšad sekä viimeisimpänä Keski-Afrikan tasavalta, josta on saatu viitteitä
etnisistä puhdistuksista.
Suurin
turvallisuusuhka koko Lähi-idän vakaudelle on kuitenkin Egypti. Maa oli 30
vuotta Hosni Mubarakin sotilasvallan alaisuudessa ja samalla tae rauhan
säilymiselle Israelin ja arabimaiden välillä. Mubarakin syrjäyttäminen ja
muslimiveljeskuntaa edustavan Mohammed Mursin nouseminen presidentiksi ajoivat
arabimaailman voimakkaimmat asevoimat omaavan maan sisäiseen kaaokseen.
Varsinkin länsimaissa nousi esiin pelot ääri-islamismin vahvistumisesta
Egyptistä uuden hallinnon myötä.
Egyptin armeija
on kuitenkin ottanut takaisin sille kuuluvan roolin maan politiikassa. Viime
heinäkuussa tapahtunut presidentti Mursin syrjäyttäminen ja siitä alkaneet
muslimiveljeskunnan vastaiset toimet, eivät ole nostaneet arvostelua
länsimaiden joukossa, alueen vakaus kun on demokratiaa tärkeämpää. Länsimaiden
ohella myös enemmistö egyptiläisistä on kannattanut armeijan toimia, ei vähiten
maan 10 miljoonainen koptikristittyjen vähemmistö, joka sai nauttia
uskonnollisesta vapaudesta Mubarakin valtakauden aikana.
Egyptin ja
laajemminkin koko alueen tilanne osoittaa miten länsimainen demokratiakäsitys
joutuu törmäyskurssille vakauden kanssa, kun sitä pyritään istuttamaan
yhteiskuntiin, joilla ei ole koskaan ollut minkäänlaista kokemusta
demokratiasta. Länsimaat on tunnuttu unohtaneen kuinka pitkän
yhteiskunnallisenprosessi nykyinen länsimainen demokratia on vaatinut
toimiakseen hyvin. Länsimaiden harjoittama politiikka suhteessa arabimaihin on
useasti hyvin mustavalkoista, tunnumme tietävän paremmin miten alueiden
asukkaiden tulisi elää ja hallintojen toimia. Ei kuitenkaan tiedosteta, että
meidän näkemyksemme mukainen demokratia ei voi suoraan toimia vahvaan
heimorakenteeseen ja uskontoon perustuvissa yhteiskunnissa, joita monet
Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän valtiot edustavat. Ehkä olisi myös syytä kysyä,
onko länsimainen demokratiakäsitys juuri se malli, joka tulisi pyrkiä
ulottamaan kaikkialle maailmassa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti