Ratkaisu näihin haasteisiin
ei kuitenkaan voi tapahtua luomalla yhteen Euroopan harvimmin asutuista maista maantieteellisesti
suuria kuntia, vaan kuntien tilanteet on otettava yksilöllisesti huomioon.
Pelkkä kuntien yhdistäminen ei tuo helpotusta tai lisää resursseja
kuntapalveluiden järjestämiseksi.
Muuramen kunnan
yksimielisesti hyväksytyssä lausunnossa todetaankin, että tulevien kuntarakenneselvitysten
tulee olla objektiivisia selvityksiä liitosten eduista sekä haitoista, eikä
pelkästään tavoitella suurkuntia. Valtion oikeus puuttua kunnalliseen
itsehallintoon tulee sallia ainoastaan niissä tapauksissa, joissa kunta täyttää
kaikki kriisikunnalle määritellyt kriteerit.
Reilu vuosi sitten
kunnat antoivat lausuntonsa käynnissä olevasta uudistuksesta. Tuolloin suuri
osa kunnista piti aikataulua liian nopeana ja kannattivat sosiaali- ja
terveyspalveluidenuudistamista ennen kuntarakenteeseen puuttumista. Nyt kunnille
annetusta esityksestä voidaan huomata, ettei kuntia tuolloin kuultu.
Tarpeellinen uudistus
törmääkin kahteen ongelmaan: linjattomuuteen ja vaihtoehdottomuuteen.
Merkittävällä
uudistushankkeella ei ole selkeätä linjaa tai yhteisestä koordinaatiosta. Yhtä
aikaa yritetään viedä kuntarakenneuudistuksen kanssa eteenpäin uudistusta
kuntalaista, valtionosuusjärjestelmästä sekä sosiaali- ja terveyspalveluista.
Hankkeet etenevät eri tahtia ja väärässä järjestyksessä, joiden seurauksena
lakihankkeet kaikilla rintamilla ovat enemmän tai vähemmän hajaannuksen
tilassa.
Uudistusta vaivaa myös
vaihtoehdottomuus. Näin suuri uudistus vaatii ehdottomasta perusteellisen
valmistelun sekä laajan keskustelun. Nyt tällainen on puuttunut ja uudistus on
ollut enemmän hallituksen ylhäältä ohjailua kuin kuntakentän todellista
kuulemista. Tämä on nostanut vastarintaa ja rakentavaa keskustelua valtion ja
kuntien välille ei ole syntynyt.
Selkeimmin vaihtoehdottomuus näkyy selvitysperusteissa, joihin uudistus pohjautuu. Perusteissa korostetaan palveluiden edellyttämää väestöpohjaa, työpaikkaomavaraisuutta, työssäkäyntiä, yhdyskuntarakennetta sekä kunnan taloudellista tilannetta. Kuitenkaan näille kriteereille ei ole annettu mitään tieteellistä perustaa pohjaksi tai edes järjellisiä perusteita.
20.000 asukkaan väestöpohja ei korreloi sen kanssa miten hyvin kunta pystyy palvelut järjestämään, tutkimusten valossa kun tehokkaimmin palvelunsa pystyvät tuottamaan 8.000 – 25.000 asukkaan kunnat. Väestöpohjaa enemmän tulisikin tarkastella väestön ikärakennetta sekä sen sosioekonomista rakennetta, joilla on suurempi merkitys palveluiden järjestämisen kannalta kuin pelkällä väestöpohjalla.
Myös
työpaikkaomavaraisuuden ja työssäkäynnin osalta tulisi katsoa pintaa
syvemmältä. Tilastoista tulisikin mm. siivota pois valtion ja kuntien
yhteistoiminnan perusteella syntyneet työpaikat, jotka nykytilastoissa
vääristävät alueiden työpaikkaomavaraisuutta sekä työssäkäyntiä merkittävästi.
Lain perusteissa
tukeudutaan vahvasti työssäkäyntiin sekä yhdyskuntarakenteeseen. Kuitenkin
samaisen lakiesityksen yleisperusteissa todetaan asukkaiden arjen näkökulmasta
työssäkäynnin ja yhdyskuntarakenteen merkityksen olevan vähäinen. On erikoista,
miksi nämä tekijät kuitenkin o nostettu keskeiseen asemaan selvitysperusteissa?
Kaiken kaaoksen
keskellä olisi nyt hyvä havahtua huomaamaan mitä varten kunta on olemassa:
kunnan tehtävä on järjestää palveluita kuntalaisille. Uudistuksessa tulisi
ensin keskittyä määrittelemään kuntien tehtävät, saada selvyys sosiaali- ja
terveyspalveluiden järjestämisestä sekä perusterveydenhuollon ja
erikoissairaanhoidon integraatiosta, ja vasta sitten ryhtyä rakentamaan näiden
tehtävien vaatimia kuntia. Ratkaisuissa on myös syytä tarkastella
kokonaisvaltaisesti kuntien rahoituksen ja kunnille asetettujen velvoitteiden
epäsuhtaa, joka on tällä hetkellä suurin syy kuntien talouden huonontuneeseen
tilaan. Nyt uudistuksessa on edetty toisinpäin. On ensin päätetty ”oikeasta
kuntakoosta” ja vasta tämän jälkeen on ryhdytty miettimään mitä tehtäviä nämä
uudet kunnat sitten hoitaisivat.
Vahvana peruskuntana
Muuramella on resurssit huolehtia kaikkien muuramelaisten palveluista, vahvana
peruskuntana Muuramella on tahto säilyä itsenäisenä kuntana, vahvana
peruskuntana Muuramella on kyky tehdä rakentavaa yhteistyötä naapurikuntien
kesken sekä koko maakunnan kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti