keskiviikko 6. huhtikuuta 2016

Hallitukselta täystyrmäys Keski-Suomen infrahankkeille

Eilisessä kehysriihessä hallitus teki merkittäviä panostuksia tie- ja raideliikenne hankkeisiin. Väylähankkeet, valtatiet 4, 5 ja 12, kaksoisraide Luumäen-Imatran välillä sekä Raide-Jokeri, Tampereen raitiovaunuliikenne ja nopea junayhteys Turun ja Helsingin välillä palvelevat ennen kaikkea teollisuutta ja työllisyyttä, mutta vahvistavat samalla kaupunkiseutujen kehitystä.

Keski-Suomen osalta ei kuitenkaan voi olla missään suhteessa tyytyväinen. Valtatie 4 parantaminen Jyväskylän pohjoispuolella jäi jälleen ilman rahoitusta. Hallituksen päätös on suorastaan käsittämätön ottaen huomioon, että Äänekoskella on käynnissä maakunnan historian suurin ja koko maan mittakaavassa merkittävä teollisuusinvestointi. Biotehtaan käynnistymisen kannalta on keskeistä pääteiden sekä alemman tieverkon merkittävä parantaminen.

Valtatie 4 Jyväskylän ja Äänekosken välillä on jo nykyisellään kapea, ruuhkainen ja vaarallinen. Valtatien kapasiteetti ei pysty vastaamaan muuttuneita tarpeita miltään osin. Investointi olisi poistanut kapasiteettiongelman ja lisäksi parantanut saavutettavuutta Jyväskylän pohjoispuolella ja samalla mahdollistanut tiiviin yhdyskuntarakenteen kehittämisen. Nyt tälle kehittämiselle on lyöty jarrut pohjaan hallituskauden loppuun asti eli vuoteen 2019 saakka.

Ainakin itselle herättää ihmetystä maakuntamme hallituspuolueiden kansanedustajien hiljaisuus. Miksi Pekkarinen, Paloniemi, Honkonen, Kalmari, Wallinheimo, Hakkarainen ja Kankaanniemi eivät ole pitäneet enemmän ääntä? Luulisi Keski-Suomen kannalta näin merkittävän investoinnin kiinnostaneen hieman enemmän erityisesti vahvana maakuntapoliitikkona tunnettua Mauri Pekkarista.

Tiukassa  taloustilanteessa valintoja on tehtävä. Olisi kuitenkin ollut hyvä tarkasti pohtia mitkä hankkeet oikeasti palvelevat tehokkaimmin teollisuuden toimintaedellytyksiä ja työllisyyden kasvua.

Ei kommentteja: