Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Charly Salonius-Pasternak tulkitsee eilen julkaistussa kommentissa todennäköisyyden kasvaneen Ruotsin Nato-jäsenyyteen liittyen. Erityisesti näkökulma keskittyy korostamaan Ruotsin sosialidemokraattisen hallituksen "muuttunutta" kantaa. Kommentin keskeisin argumentti on pelko siitä, että Ruotsi hakee yllättäen Nato-jäsenyyttä ilmaan Suomea. Tällaiselle epäilylle löytyy toki pohjaa kun muistelee Ruotsin ratkaisua EY-jäsenyydestä 1990-luvun alussa
Nato-kysymyksessä Ruotsin hallituksen kanta ei kuitenkaan ole muuttunut. Ruotsin sosialidemokraateilla ja Suomen sosialidemokraateilla on vanhastaan hyvin tiiviit suhteet, eikä heiltä ole tullut tietoa kannanmuutoksesta Nato-jäsenyyteen. Fakta toki on, että Nato-jäsenyyden kannatus on noussut Ruotsissa. Fakta on kuitenkin myös se, että kannastaan epävarmojen osuus on lisääntynyt merkittävästi kyselyissä. Tällaiset tulokset heijastelevat enemmän ruotsalaisten epätietoisuutta lähialueidensa turvallisuustilanteesta kuin varauksettomasta kannatuksesta Natoa kohtaan.
Ulkopoliittisen instituutin pitäisi olla riippumaton tutkimuslaitos,
jonka analyysit perustuvat faktatietoon. Tärkeintä on tuottaa ajankohtaista
tietoa päättäjien tueksi. Eilisen kaltaiset kommentit ja ulostulot eivät vahvista
instituutin asemaa vaan päinvastoin heikentävät sitä. Vielä muutama vuosi
sitten Salonius-Pasternak toivoi itsekin puolueetonta Nato-keskustelua ja
tutkijoiden omien mielipiteiden häivyttämistä analyyseista.
Suomen turvallisuuspolitiikan
paradoksi
Charly Salonius-Pasternakin kommentti kuitenkin nostaa
esille keskustelun tärkeyden ja toisaalta sen vaikeuden
turvallisuuspolitiikkaan liittyen. Luonnollisesti hänen näkemyksensä aiheutti
poliitikoissa vipinää ja keskustelu on jatkunut vilkkaana myös tänään.
Ulkopoliittisen instituutin kommentissa Ruotsin
turvallisuuspolitiikan paradoksina on liittoutumattomuuden säilyttäminen mutta
samalla halu tiivistää sotilaallisyhteistyötä. Suomen on Ruotsia huomattavasti
moniulotteisempi: turvallisuuspolitiikkamme perustuu uskottavaan ja itsenäiseen
puolustukseen, tiivistyvään puolustusyhteistyöhön Ruotsin kanssa, Euroopan
unionin yhteiseen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan sekä turvatakuihin ja
toimintaan Naton rauhankumppanuusohjelmassa.
Tämä hyvin tuttu rimpsu toistuu poliitikkojen lausunnoissa
aina kun näyttää siltä, että Suomea ollaan hivuttamassa erään sotilasliitonjäseneksi.
Paradoksaalista poliitikkojen näkökulmassa on se, että halutaan olla kaikkialla
mutta ei oikein kunnolla missään. Upseerien kanssa käymissäni keskusteluissa
nousee jatkuvasti esille heidän toivottomuutensa edellä kuvattujen linjausten kanssa,
poliitikkojen puheet ja teot tuntuvat olevan ristiriidassa.
Itsenäisenpuolustuksen turvaaminen edellyttää ilma- ja
merivoimien kaluston merkittävää uudistamista mutta lisämäärärahoihin on suhtauduttu
nihkeästi, eräässä vasemmistopuolueessa lisämäärärahat on suoranaisesti
tyrmätty. Ruotsin kanssa halutaan tehdä yhteistyötä, mutta on epäselvää
halutaanko suoranaista puolustusliittoa vai mitä. Euroopan unionin turvatakuut
paljastuivat Pariisin terrori-iskujen jälkeen pelkäsi sanahelinäksi kun
paljastui ettei Suomen lainsäädäntö mahdollista avunantamista tai sen
vastaanottamista. Onneksi tähän on tulossa lakimuutos, tosin monta vuotta liian
myöhään. Naton rauhankumppanuusohjelmassa halutaan olla mukana mutta
turvatakuita ei haluta. Ja onhan meillä vielä Nato-optio. Kenelläkään muulla
maalla sitä ei ole eikä Naton päässäkään tunnuta ymmärtävän mitä suomalaiset
sillä tarkoittavat. Tiedä ymmärrämmekö itsekään.
Moniulotteista turvallisuusparadoksia suurempi ongelma on
kuitenkin ratkaisujen ulkoistaminen Suomen rajojen ulkopuolelle. Liian usein
mietitään mitä mieltä Moskovassa tai Tukholmassa ollaa kuin sitä, mikä olisi
Suomen kannalta paras ratkaisu. Jos kokonaisturvallisuuden kannalta Nato on
hyvä asia niin sitten jäsenyysprosessi kannattaa käynnistää. Jos taas
liittoutumattomuus on Suomelle paras ratkaisu niin sitten on syytä panostaa
resursseja uskottavaan puolustukseen. Ydinkysymys on se miten parhaiten
turvataan Suomen ja suomalaisten turvallisuus? Ulko- ja turvallisuuspoliittiset
ratkaisut tulee aina tehdä tämän kysymyksen perusteella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti